Head mihklipäeva! Kasupäev.

Teisipäeval, 29.09. on kasupäev, mis on tähtsamaid pyhi maarahva aastaringis. Karjalaskepäeva (23.04.) paarilisena on ta yheks vahepäevaks, mil lõpeb suvine ja algab talvine majandusaasta pool. Kasupäev, laiemalt tuntud laenunimega mihklipäev, on sisult sygisene pööripyha. Nagu pööriajal ikka, ennustatakse talveilmasid ja inimsaatust. Sellest, kuidas kasupäeva peetakse, sõltub, kuidas inimese käsi talvel käib.
 Pysiv ajamärk loonas ja elmas
Suvetööd on põhiliselt läbi ja ees ootavad talvised toimetused. Vanasõnagi ytleb, et karjalaskepäeval algab suvi ja kasupäeval tali. Kasupäeva on nimetatud isegi esimeseks jõulupyhaks.

Õhtud jõuavad varakult kätte ja paljastavad kirka tähetolmuga kaetud taevalaotuse. Öösel langenud kaste näeb sageli veel järgmist õhtut. Iga päevaga karvavõrra värvilisemaks muutuv mets ning maa seavad end puhkama.

Kasupäeva tuul, päike, sadu, puud, kylm, linnud ja kuuseis ennustavad eeloleva sygise, talve ja isegi kevade ilmasid ja saaki. Näiteks ennustab soe ja kuiv ilm sooja ja kuiva sygist. Kasupäevane vanakuu lubab lyhikest ja noorkuu pikka talve. Kui kasupäev on täiskuu ajal nagu täna, jätkub talvel loomadele kylallt syya, on öeldud Vastseliinas.

Kasupäevane päikesepaiste tõotab, et tuleb pikk sygis ja kylm talv, talvel ei tule aga loomatoidust puudus ning järgmisel aastal kasvavad selged rukkid. Ilmateade lubab kasupäevaks nii päikesepaistet kui sadu. Näis, milline siis tali tuleb.

Tartu kihelkonnas on kõneldud:
Jyripäev esimene suvepäevakene, mihklipäev esimene talvepäevakene. Sellepärast pannakse mihklipäeva laubast tuult tähele - kust ta siis on, säält saab ta enamiste kõik talv olema.

Suur pyha

Elad sa kylas või linnas, su toidu annab maa ja vesi. Kui pisut pyyda, on võimalik aduda koos vanarahvaga, et toit tähendab elu. Toit aga kasvab põllul, heina- ja karjamaal, metsas ja veekogudes. Sõnaga, elusas ja hingestatud loonas, mis on täidetud erinevate vägede, hingede, haldjate ja jumalatega.

Kasupäevaks on kogutud toit järgmiseks seitsmeks kuuks ning seeme järgmiseks kylviks. Seega on aeg tänada maaema, taevasia, veeema, põldu, nurme, metsa, tuult, vihma, päikest ning kasvujõudu andvat Pekot.

Kasupäev on suur pyha, on maarahvas mitut puhku rõhutanud. See on pere- ja kylapidude päev, mille juurde varem kuulusid andide viimised ja palved. Nagu teistelgi pyhadel on aeg nyyd maha võetud. Eluruumid on hoolega koristatud. Kasupäeva laupäeval on saunas haritud nii hinge kui keha. Nyyd võib pyha tulla inimese ja ta koja peale.

Ettevalmistused kasupäevaks algavad tegelikult juba kevadel, kui valitakse välja must oinastall ja tõotatakse sygisel anniks tuua. Kui sellist võtta pole, kõlbab mõni teinegi loom. Näiteks lammas, põrsas või kana. Kasulaupäeval või kasupäeva hommikul saab see tapetud, keedetud või kypsetatud.

Värskest lihast tehakse sylti, suppi ja verikäkke. Kaetakse rikkalik toidulaud, kus on road kõikidest sygisandidest. Ning kasupäeva õhtuks peab kõik see söödud olema. Et eeloleval ajal oleks õnnistust, viiakse kasupäevaks tehtud roogadest ja õllest esimene osa talu pyhapaika või kyla hiide.

Taiad

Kes tahab, et talvel maja ymber lumehangi poleks ja soed (hundid) eemale hoiaksid, käib kasupäeva öösel kolm korda päripäeva ymber maja ning veab enese järel ahjuroopi (Haljala). Kui aga kasupäeva hommikul kolm korda ymber maja joosta, seisab see talvel hästi soe (Pärnu). Kasupäeva õhtul vaatasid tydrukud, kas saavad järgmisel aastal mehele. Sokipaar või king visati ukse poole. Jäi tald ukse poole, sai mehele, oli säär ukse poole, siis pidi veel ootama (Võnnu). Kes aga tahab unes oma tulevast näha, peab voodisse kaeru puistama ja neile alasti magama heitma. Siis tuleb unes tulevane ja paneb su riidesse (Kanepi).

Udus liiguvad hinged

Sygiskuu alguses alanud hingedeaeg kestab jõuludeni. Kasupäevast alates peetakse hingedepäevi. Ilmad ongi juba vaiksed ja yle metsade ja väljade laotunud udus liiguvad meie lahkunud omaksed. Hinged ilmuvad yha sagedamini ka meie mõtetesse ja unedesse.

Kasupäev on mitmetähenduslik ja tähtis pyha, mille pidamine sõlmib sidemeid sinu, esivanemate ja loona vahel. Ära kasupäeva maha maga.

Kasupäeva pärimust

Kuva: Pyhajärv, Arne Ader

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar